Kärleken till Tensta ger mig drivkraft
Feryal Messö Bolos brinner för att möta utmaningar och skapa förändring. Hennes starka engagemang har hållit henne kvar på Tensta vårdcentral i 26 år.
Feryal Messö Bolos är själv uppvuxen i Tensta och har alltid haft starka band till området. Hon engagerade sig tidigt i stadsdelen och brinner för orten och människorna som lever där.
- Jag vill få invånarna att bli en del av samhället och inte hamna i utanförskap. I min roll som verksamhetschef för Tensta vårdcentral känner jag att jag kan vara med och aktivt påverka för att värna befolkningen i Tensta och underlätta för dem som söker vård, säger Feryal Messö Bolos.
Långt innan uppdraget som geografisk samordnare för vårdcentraler uppfanns började hon nätverka med andra vårdgivare, socialtjänst och polis. Idag är hon verksamhetschef för Tensta vårdcentral och har även uppdraget som geografisk samordnare för alla vårdcentraler i stadsdelen Järva.
- Det tar tid att samverka men det ger mycket tillbaka till verksamheten. Ibland uppstår strukturfel där patienter faller mellan stolar. Genom att knyta kontakter med andra aktörer, dela erfarenheter och prata samma språk kan vi hänvisa patienter rätt. Vi jobbar ju med samma människor och vill alla deras bästa, säger Feryal Messö Bolos.
Vårdcentralens patienter kan ha erfarenheter från sina hemländer som får dem att misstro myndigheter och det händer att medarbetare får ta emot deras frustration. Patienterna har samtidigt höga förväntningar på vården och medarbetarna får ofta rollen som guide in i samhället. Samverkan är en viktig pusselbit för att medarbetarna ska få kunskap, kunna vägleda och känna att de räcker till.
Engagerade medarbetare
Att arbeta på en vårdcentral i ett socialt utsatt område är krävande. Många av Tensta vårdcentrals patienter har en komplex sjukdomsbild, lever i trångboddhet och fattigdom. En stor del av besöken genomförs med hjälp av tolk.
- Jag har en fantastisk personalgrupp med driv, engagemang och goda värderingar. Vi pratar mycket med varandra om det som är jobbigt och det tror jag hjälper oss att orka. Jag brukar säga att om du klarar av att arbeta här klarar du av allt!
Medarbetarna får visserligen ta emot en del frustration men minst lika ofta visar patienterna sin uppskattning. Eftersom Feryal Messö Bolos själv vuxit upp, gått i skola och arbetat flera år i Tensta känner hon många invånare. När hon går ner på torget för att köpa lunch händer det ofta att hon möter patienter som både kan ge ros och ris.
- För mig känns det viktigt att lyssna, förstå och finnas där patienterna är. Om patienten har en annan förväntan än den vi kan leverera inom vårt uppdrag behöver jag förklara det. Men det är också viktigt att vara ödmjuk och förstå att vi själva kan tro att vi har en bra rutin fast den i själva verket inte passar patienten och därmed inte alls är särskilt bra.
Att vara ung och chef
Feryal Messö Bolos började sin bana i landstinget 1990 och arbetade som sjuksköterska på S:t Göran fram till dess att sjukhuset skulle privatiseras.
När Tensta vårdcentral för 26 år sedan annonserade efter en sjuksköterska som kunde agera ”spindel i nätet” kände Feryal Messö Bolos att det var ett jobb som passade henne. Sedan dess har hon blivit kvar.
Det dröjde inte länge innan en tjänst som chefssjuksköterska på vårdcentralen blev vakant men Feryal Messö Bolos tvekade. Hon var knappt 30 år och mitt i livet med små barn. Men att ledningen trodde på henne och lovade coachning i ledarskapet gjorde att hon vågade ta tjänsten.
- Jag har alltid känt att jag har haft stort stöd i organisationen och ett tryggt socialt nätverk runt omkring mig. Inte minst av mina föräldrar och syskon. Det gjorde det möjligt för mig att engagera mig mycket i arbetet även under småbarnsåren.
Ständig utveckling och ett driv framåt
Efter några år blev hon enhetschef, därefter biträdande verksamhetschef och sedan fem år tillbaka arbetar hon som verksamhetschef. Att själv haft olika befattningar har gett henne kunskap om vad man behöver i de olika rollerna. Hon vill utöva ett coachande ledarskap och lyfta varje persons styrka. Enligt henne är det medarbetarnas vilja och delaktighet som är avgörande för hur verksamheten fungerar.
- Jag har lärt mig att delegera, lita på medarbetarna och inte göra allt själv. Min ledningsgrupp är insatta och har all nödvändig kunskap. Chefskap handlar mycket om att lyssna. Min dörr är alltid öppet och om inte jag är på plats så finns min biträdande här. Det hoppas och tror jag att mina medarbetare känner.
Under sitt yrkesliv ser hon att kraven har ökat och likaså administrationen. Samtidigt har stödfunktioner förbättrats.
- Idag finns det så mycket kunskap som jag kan luta mig mot för att göra ett bra arbete. Vi har riktlinjer, chefsnätverk och ett kollegialt utbyte med varandra på ett sätt som inte fanns när jag började inom organisationen. Mitt arbete är verkligen roligt! Ingen dag är den andra lik och vi utvecklas ständigt.
"Jag vägrar att sitta kvar på en stol bara för att den är bekväm. Om jag inte gör nytta på den stolen är det inte jag som ska sitta där.” menar Feryal Messö Bolos, verksamhetschef för Tensta vårdcentral.
Foto: Linda Tidekrans Möller
Senaste nyheterna
- Egenmonitorering – för trygghet, samverkan och patientdelaktighet
- Podd: Om psykiatri och habilitering i samverkan
- Utökat samarbete för närmare och mer tillgänglig vård och omsorg
- Livet pågår - spaning på palliativ vård
- Upptäck Alltid öppet - ett smidigt sätt att kontakta vården
- SLSO:s Super Mario på Sabbatsbergsgeriatriken
- När någon säger ”fixa det här” – då gör jag det!
- Stockholms läns sjukvårdsområde har anmält felaktig hantering av personuppgifter
- ”Vi översköljer patienterna med råd, men vi kan göra bättre”
- Från barnmorska till apputvecklare